Minneord for Barbara Gentikow

Barbara Gentikow døde 4.mai på Haukeland sykehus etter kort tids sykeleie. Hun ble 70 år gammel. Venner og kolleger ved Universitetet i Bergen har mistet henne to ganger; først da hun pensjonerte seg i 2009, og nå ved hennes altfor tidlige bortgang.   Barbara var ansatt ved Universitetet i Bergen fra 1992 til 2009, hvor hun arbeidet som forsker og …

Tre beskjeder om medieforskerkonferansen:

Frist for å levere abstracts til medieforskerkonferansen er utsatt til 9. mai. Studenter har fått utsatt frist til den generelle påmeldingen til konferansen. 1.september er den nye fristen for masterstudenter. Det er samme dato som påmeldingsfristen til konferansen. Det er nå mulig å levere abstracts via konferansens hjemmeside igjen.

Medieforskerkonferansen: Frist for abstracts er utsatt til 9. mai

Fristen for å sende inn abstract til Medieforskerkonferansen i Trondheim er utsatt til 9. mai 2014. Abstracts kan leveres digitalt. Krav til abstract: En kort redegjørelse for hva paperet skal handle om, teoretiske perspektiv osv. (150 – 200 ord). Inneholder tittel på paperet. Du får beskjed om abstract er akseptert innen 15. mai 2014. Fristen for å sende inn paper …

HiOA lyser ut stipendiatstilling

Stipendiatstilling innenfor temaet journalisters bruk av sosiale medier i krisesituasjoner lyses ut ved HiOA Ved Fakultet for samfunnsfag, Institutt for journalistikk og mediefag (IJM) er det ledig en stipendiatstilling med tiltredelse 01.09.2014. Ph.d-stipendiatet er knyttet til et treårig, internasjonalt forskningsprosjekt ledet av IJM. Prosjektet RESCUE undersøker hvordan sosiale medier har blitt anvendt av sentrale kommunikatorer i krise- og risikosituasjoner. RESCUE …

Gruppene på Mediekonferansen 2014

Gruppe 1 : Digitale medier Gruppe 2: Journalistikk og politisk kommunikasjon Gruppe 3: Mediebruk og medieerfaring Gruppe 4: Mediehistorie Gruppe 5: Lokal, global og flerkulturell Gruppe 6: Massemedias struktur og økonomi Gruppe 7: Fiksjon Gruppe 8: Visuell kultur Gruppe 9: Multiplattform-medier Gruppe10: Dataspill

Gruppe 10: Dataspill

Gruppeledere: Faltin Karlsen, NITH og Håvard Vibeto, HiHM) Dataspill er det primære fokuset for denne gruppen. Gruppen er åpen for bidrag fra teknologiske, estetiske, sosiale, kulturelle og design-messige perspektiver.  Dataspill har i økende grad blitt en del av folks daglige medieforbruk og er et kulturelt uttrykk med stor gjennomslagskraft i populærkulturen. Fra å være et fenomen knyttet primært til barn …

Gruppe 9: Multiplattform-medier

Gruppeledere: Hallvard Moe, UiB og Steen Steensen, HiOA Denne gruppa ble startet for å diskutere vidt spekter av problemstillinger knyttet til multiplattform-medier, det vil si tjenester, formater og konsepter der to eller flere teknologiske plattformer kombineres. Noen typiske eksempler er flermediale programformater som Melodi Grand Prix, nettaviser, blogger og sosiale nettverktjenester, mobiltelefonapplikasjoner, og enkelte typer dataspill. Satsingen på multiplattform-medier har …

Gruppe 8: Visuell kultur

Gruppeledere: Nina Lager Vestberg og Sara Brinch, NTNU Arbeidsgruppa visuell kultur samler forskere som interesserer seg for bildets plass i kulturen. Visualitet, synets historie og blikkets betydning er blant de sentrale stikkordene for problemstillinger som tas opp i denne gruppa. Visuell kultur og visuelle studier er en tverrvitenskapelig møteplass for forskning som berører så vel kunst- som mediefeltet, og som …

Gruppe 7: Fiksjon

Gruppeleder: Anne Gjelsvik, NTNU Fiksjon er på frammarsj i mediebildet, ikke minst på grunn av den offentlige samtalen om fjernsynsserier. Hva særpreger mediefiksjoner, hva handler de om og hvordan kan de analyseres? Fiksjonsgruppen ønsker papers som analyserer verk (film, dataspill, fjernsyn mm) estetisk eller tematisk, såvel som teoretiske diskusjoner av for eksempel fortelling, estetikk, genre, adaptasjon og intermedialitet. Papers om …

Gruppe 6: Massemedias struktur og økonomi

Gruppeleder: Johan Roppen, HVO Økonomiske perspektiv har dei siste åra vorte stadig viktigare for alle deler av verksemda for alle typer media. Nye aktørar kjem inn på mediemarknaden ut frå eksplisitte økonomiske motiv og utfordrar dei etablerte aktørane si rolleforståing. Endringane reiser spørsmål som: Korleis blir mediedebatten påverka av utviklinga, korleis responderer medieinstitusjonane, korleis blir produksjonsvilkåra for redaksjonelt og kreativt …