Nettvideo Style in The Wire

Erlend Laviks nettvideo om The Wire får internasjonal oppmerksomhet.   Aftenposten skriver om saken her.  Selve videoen kan sees her.        

Literacy Practices in Late Modernity

 Hva bør vi kunne i vårt digitaliserte samfunn?   Hva bør elevene lære? Frontene står mellom de som ønsker målbare resultater, og de som mener skolen skal skape kritiske og deltakende borgere.  Både-og er fullt mulig, mener forfatterne av Literacy practices in late modernity: Mastering technological and cultural convergences.     Antologien Literacy Practices in Late Modernity forsøker å forene …

Festskrift til Jostein Gripsrud

  Første mars fylte professor i medievitenskap Jostein Gripsrud seksti år. I den anledning ble et festskrift redigert av Jan Fredrik Hovden og Karl Knapskog utgitt på Spartacus.   Hunting high and low – Skriftfest til Jostein Gripsrud på 60-årsdagen – Redigert av Jan Fredrik Hovden og Karl Knapskog – ISBN: 978-8-230-40090-6 – Spartacus Forlag 2012 Innhold Forord I. Entré – Cecilie Løveid: Dikt til Jostein Josiane Jouët & …

ATM-direktivet

Hva handler AMT-direktivet om? Hva er et EU-direktiv? Blir det tillatt med alkoholreklame og produktplassering på norske TV-skjermer? medienorges nyhetsbrev Mediefakta 1/2012 handler om ATM-direktivet, direktivet om audiovisuelle medietjenester.   Les nyhetsbrevet her.   medienorge er en informasjonssentral for fakta om norske medier. medienorge ble opprettet av Kulturdepartementet i 1994. Formålet med opprettelsen var å gjøre norsk mediestatistikk tilgjengelig via én sentral kilde, og …

Prisen «Trygg Bruk» til Faltin Karlsen

  Medieforsker Faltin Karlsen er tildelt årets Trygg Bruk-pris. NML gratulerer!   I konkurranse med Facebook og Telefon for overgrepsfilteret (Kripos/Telenor) ble spillforsker Faltin Karlsen, førsteamanuensis ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole, tildelt årets Trygg bruk-pris.             Les mer her.  

Cfp: Age, generations and the media

  Tidsskriftet Northern Lights ønsker bidrag til et temanummer som redigeres av Eli Skogerbø (UiO) og Göran Bolin (Södertörn):         Northern Lights invites theoretical and empirical articles on the theme ”Age, generations and the media”. We especially encourage cross-age/generation analysis and focusing on the older age groups as mediated representations, target groups, media users, interpreting subjects, etc. …

Abstract-frist 1. juni 2012: Nordisk konferanse om avvikling av partipressen

Husk fristen 1. juni 2012 for innsending av abstract til nordisk konferanse om avvikling av partipressen     Call for papers   De pressehistoriske miljøene i Norden planlegger en nordisk konferanse om avvikling av partipressen i de nordiske land. Konferansen finner sted i Dansk mediemuseum i Odense, 8.-9. november 2012.   Programmet vil bestå av  en invitert innleder fra hvert …

Foreslå nye arbeidsgrupper til medieforskerkonferansen i oktober, frist 10.2.2012

Kjære alle medlemmer i Norsk medieforskerlag,   Året som ligger foran oss vil bringe nye utfordringer for oss alle. For Norsk medieforskerlag vil det blant annet innebære en diskusjon i løpet av våren om publiseringsutfordringer for Norsk medietidsskrift i en tid da økonomiske støtteordninger strammes inn, og mange vitenskapelige tidsskrift går over til elektroniske publiseringsløsninger. Samtidig er det mye som …

Konferanse om eierskapsregulering i mediemarkedene, 18.1.2012

  Universitet i Bergen, Norges Handelshøyskole (NHH) og Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) arrangerer en konferanse om eierskapsregulering i mediemarkedene. Tid og sted: NHH, Bergen, 18. januar 2012   Våren 2011 oppnevnte Kulturdepartementet en ekspertgruppe som skal gjennomgå eierskapsreglene i mediemarkedene. Innen 31. mars 2012 skal den fremlegge en rapport med vurderinger av behovet for å endre dagens lovverk. Ekspertgruppen har …

Offentliggjøring av NRKs programstatistikk

  Norsk  medieforskerlag ser med bekymring på signaler fra NRK Analyse at de ikke lenger ønsker å offentliggjøre like mange sentrale opplysninger om NRKs programvirksomhet som før. Dette gjelder statistikk om: – Andel repriser i NRKs TV-sendinger – Sendetid fordelt på produksjonsland (for eksempel andel norske eller amerikanske programmer i NRKs TV-kanaler) – Andel egenproduksjon kontra innkjøpt materiale – Sendetimer …